II OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA ARTETERAPII
„ARTETERAPIA W PRAKTYCE”
TERMIN: 24.09.2021
Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu, ul. Chemiczna 12
zapisy: https://cdnsosnowiec.edupage.org/news/#news-213
P R O G R A M:
8.30-9.00 Rejestracja uczestników
9.00-9.15 Uroczyste otwarcie konferencji
9.15-10.45 sesja 1
warsztat 1
„Choreoterapia dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych” dr Aleksandra Pyrzyk–Kuta
warsztat 2
„Mam coś dobrego” Ewa Baranowska-Jojko
warsztat 3
„Pisanie ekspresywne w arteterapii w podejściu klinicznym” Tomasz Kuta
10.45-11.05 przerwa kawowa
11.05-12.35 sesja 2
warsztat 1
„Znajdź różnicę! Szkolne zajęcia artystyczne czy arteterapeutyczne”
dr Marzena Bogus-Spyra, prof. UJD
warsztat 2
„Wizualizacja kinestetyczna we wsparciu rozwoju”
prof. dr hab. Katarzyna Krasoń
warsztat 3
„Świeczniki Dominiki” Dominika Kasińska
12.35-13.35 przerwa obiadowa
13.35-15.05 sesja 3
warsztat 1
„Jesteśmy zbudowani z cząstek opowieści”
dr hab. Anita Stefańska, prof. UAM
warsztat 2
„Drama w arteterapii: Jak budować i odbudowywać relacje
w trakcie i po pandemii” Maria Depta i Aldona Żejmo-Kudelska
warsztat 3
„Arteterapia w podejściu psychodynamicznym” Tomasz Kuta
15.05-15.15 Zakończenie konferencji
Koszt: 250 zł/osoba
Miejsce konferencji: Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu, ul. Chemiczna 12
Informacje dodatkowe: wygodny/sportowy strój.
Forma: stacjonarna z zachowaniem obowiązujących zasad reżimu sanitarnego.
Opis warsztatu:
Choreoterapia dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warsztat bazuje na wykorzystaniu sztuki tańca i ruchu w przestrzeniach terapeutycznych, edukacyjnych i profilaktycznych. Istotne stanie się postrzeganie ruchu jako procesu wpierającego i potęgującego integrację emocjonalną, fizyczną i społeczną. Podczas spotkania uczestnicy doświadczą technik i metod, które eksponują terapeutyczny potencjał tańca i ruchu, pozwalają nawiązać kontakt, zrozumieć, czym jest dostrojenie, podążanie oraz twórcze, pozasłowne współistnienie. Rada dla Uczestników: Warto zabrać strój zapewniający swobodę ruchów, obuwie zmienne lub antypoślizgowe skarpetki i wodę do picia
Mam coś dobrego
Warsztat dla nauczycieli, którzy w swojej pracy z dzieckiem w przedszkolu i szkole łączą działania plastyczne z elementami arteterapii do rozwijania zasobów osobistych dzieci. Warsztat nie stanowi formy terapii. Pozwala on dzieciom poprzez działania plastyczne
z el. arteterapii lepiej przyjrzeć się sobie, dostrzegając w sobie to, co dobre i piękne.
Pisanie ekspresywne w arteterapii w podejściu klinicznym
Podczas warsztatów jego uczestnicy poznają założenia pisania ekspresywnego, jego znaczenie i zastosowanie w profilaktyce i terapii. Istotnym elementem pracy warsztatowej będzie ukazanie możliwości zastosowania pisania ekspresywnego w arteterapii w podejściu klinicznym, a także propozycje wykorzystania w autoarteterapii i edukacji.
Arteterapia w podejściu psychodynamicznym
Warsztat wprowadzający skoncentrowany będzie na arteterapeutycznej pracy z klientem w podejściu psychodynamicznym. Przedstawione zostaną możliwości pracy z wolnymi skojarzeniami, przeniesieniem i oporem.
Znajdź różnicę! Szkolne zajęcia artystyczne czy arteterapeutyczne
Warsztat z różnymi mediami, głównie plastycznymi, w którym popróbujemy nowych, także autorskich technik, doświadczymy ich rozwojowego charakteru i zastanowimy się, w którym momencie w procesie twórczym będziemy mogli mówić o działaniach arteterapeutycznych, a kiedy będą to „tylko” propozycje na ciekawe zajęcia szkolne.
uwaga: niekrępujący, swobodny ubiór, którego nie będziemy żałować, gdy się poplami, pofarbuje
Świeczniki Dominiki
Do wykonania świecznika potrzebna jest szklanica z grubszego szkła i kryształki najlepiej na kleju dostępne w sklepach papierniczych i z artykułami dekoracyjnymi . To rękodzieło polega na precyzyjnym oklejaniu szklanicy kolorowymi kryształkami za pomocą taśmy z klejem i umieszczeniu wewnątrz szklanicy niziutkiej świeczki lub podgrzewacza który po zapaleniu pięknie rozświetla otoczenie. Świeczniki mogą być dekoracją stołu , biurka , kominka itd. To sposób na odprężenie, wyciszenie i relaks. Efekty pracy są szybko widoczne. Czas na wykonanie jednego świecznika z instrukcją ok 45 min
Jesteśmy zbudowani z cząstek opowieści
Warsztat oparty jest na metodologii teatru terapeutycznego w modelu MDT, da uczestnikom możliwość stworzenia własnej historii , jako drogi uwolnienia się od przeżytych niezapomnianych, a trudnych kryzysowych doświadczeń, tworzenia teatralnych działań w celu odzyskiwania optymalnego spokoju, tak ważnego stanu emocji osób młodszych i starszych, którzy znaleźli się w wirze pandemicznej spirali życia społecznego.
Drama w arteterapii. Jak budować i odbudowywać relacje w trakcie i po pandemii
Prowadzące przeprowadzą szereg ćwiczeń warsztatowych do wykorzystania w pracy
z młodzieżą, zarówno w trakcie pracy on-line, jak i w trakcie warsztatów „w sali”. Omówione zostaną ich cele, przebieg oraz zastosowanie/dostosowanie do pracy online. Tematyka warsztatów skoncentrowana będzie wokół budowania relacji, pracy z mocą wewnętrzną i nawiązywać będzie do nurtu Teatru Zaangażowanego Społecznie.
P R O W A D Z Ą C Y:
dr Marzena Bogus-Spyra, prof. UJD, certyfikowany edukator arteterapii i superwizor Stowarzyszenia Arteterapeutów Polskich „Kajros”. Animatorka warsztatów twórczych dla dzieci zdrowych i niepełnosprawnych, w których zajęcia z eksperymentalną grupą dziecięcą, łączą uczestników nie tylko w różnym wieku, ale o różnym stopniu sprawności umysłowej i fizycznej. Najlepiej czuje się, kiedy organizuje i prowadzi wszelkie warsztaty, zatem podczas plastycznego kunsztowania, twórczego rozwijania, artystycznego kombinowania i arteterapeutycznego oddychania. Poza tym: plastyk, pedagog, propagator twórczego życia i historyk wychowania. Pracowała
w Katedrze Fotografii i Zakładzie Wychowania przez Sztukę Akademii im. Jana Długosza
w Częstochowie. Obecnie profesor uczelni w Katedrze Badań nad Edukacją Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie. Autorka
i współautorka 8 monografii i niemal 100 artykułów związanych z edukacją plastyczną, warsztatami artystycznymi, arteterapią i w dużej mierze z historią oświaty.
dr hab. Anita Stefańska, prof. UAM, pedagog, profesor na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Certyfikowany arteterapeuta, edukator i animator polskiego i międzynarodowego ruchu arteterapii – autorka ponad 2000 h warsztatów arteterapii i teatroterapii realizowanych w Polsce oraz Europie Środkowej i Wschodniej dla nauczycieli, pedagogów, psychologów, artystów, terapeutów, instruktorów i pracowników socjalnych. Autorka 2 monografii i ponad 50 artykułów naukowych, redaktorka prac zbiorowych. Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki otrzymała w 2005 roku na Wydziale Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego na podstawie rozprawy pt. Terapeutyczny wymiar działań teatralnych w procesie kształtowania i rozwijania poczucia godności własnej u młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim, doktorat zatwierdzony został w 2008 roku przez ECArTE ( Consortium for Arts Therapies in Education) a podpisany przez dr Sarah Scoble, prezydenta ECArTE, Anglia. Zajmuje się problematyką dotycząca skuteczności kreacji teatralnej w procesie rozwijania potencjału dzieci, młodzieży i dorosłych ludzi z różnego typu zaburzeniami rozwojowymi, także wykluczonych społecznie oraz badaniem uwarunkowania efektywności warsztatu twórczego jako metody pedagogicznej i arteterapeutycznej. Uczestniczka międzynarodowych projektów badawczych. W 2016 roku, w ramach obchodów „Wrocław 2016. Europejska Stolica Kultury”, autorka i realizatorka sesji pt. Teatr podążający za osobą organizowanej w ramach projektu “Więcej niż teatr” organizowanego przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego dla praktyków teatru, krytyków teatralnych, animatorów społecznych, dziennikarzy oraz doktorantów. W 2017 roku na wniosek Zarządu ECArTE pełni funkcję konsultanta merytorycznego w zespole ekspertów przygotowujących 14. Europejską Konferencję ECArTE pod hasłem „Traditions in Transition – New Articulatons in The Arts Therapies”, która odbyła się w Krakowie
w dniach 13-16.09.2017.Współzałożycielka i obecnie Prezes Stowarzyszenia Arteterapeutów Polskich KAJROS, członek North American Drama Therapy Association (NADTA). W roku 2019 otrzymała osobiste zaproszenie od The Second Lady of the United States Mrs. Karen Pence na Międzynarodową sesję dotyczą Arteterapii w Polsce
w Rezydencji Ambasador USA w Warszawie. (The International Listening Session on Art Therapy in Poland, the event with The Second Lady of the United States Mrs. Karen Pence in Ambassador’s Residence in Warsaw).
Ewa Baranowska-Jojko, absolwentka studiów pedagogicznych i studiów podyplomowych oraz kursów kwalifikacyjnych z zakresu sztuki i arteterapii. Coach, Certyfikowany Coach metody Coaching w Piaskownicy u Agnieszki Bloch autorki i adaptatorki metody pracy
z symbolem i przestrzenią w piaskownicy do głębokiej pracy coachingowej. Specjalizuje się w arteterapii rozwojowej wspomagającej zasoby osobiste u dzieci. Członkini Stowarzyszenia Arteterapeutów Polskich „Kajros”. Posiada ponad 15 letnią praktykę
z dziećmi i osobami dorosłymi w prowadzeniu warsztatów z zakresu arteterapii rozwojowej. Autorka książek: Arteterapia dla dzieci. Propozycje ćwiczeń plastycznych i pomysły na dialogi z najmłodszymi. Rozwojowa kreska. Ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii. Jest pomysłodawczynią i współautorką książki dla dzieci „Rozwojowe wzgórze”. Program rozwoju osobistego dla dzieci z elementami arteterapii. Laureatka zwycięskiej akcji konkursowej (2016) Projekt dla dzieci – prosta składana książeczka do poznania samego siebie w ramach projektu edukacyjno-artystycznego Do Sztuki Gotowi Start! BWA Katowice. W ramach XVIII Festiwalu Ars Cameralis współprowadziła razem z artystką Agnieszką Jaworek warsztaty dla dzieci „Więcej Światła w Pszycznie”. Stale współpracuje z Instytucjami Kultury i Sztuki w Polsce.
dr Aleksandra Pyrzyk–Kuta, pedagog, surdopeadagog, instruktor choreoterapii. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, pracuje w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W Centrum Diagnostyki i Terapii IN CORPORE
w Katowicach prowadzi arteterapię oraz terapię surdopedagogiczną. Terapii tańcem
i ruchem uczyła się pod kierunkiem dr Marzeny Śniarowskiej–Tlatlik, Zuzanny Pędzich, Agnieszki Sokołowskiej i Izabeli Guzek. Zwolenniczka działań polisensorycznych
i pasjonatka Polskiego Języka Migowego. Członek Stowarzyszenia Arteterapeutów Polskich „Kajros”
Maria Depta, certyfikowana arteteraputka w zakresie dramaterapii Stowarzyszenia
Arteteraputów Polskich Kajros, dramaterapeutka w trakcie ceryfiikacji,
superwizorka metody dramy z ponad siedemnastoletnim doświadczeniem, dżokerka
Teatru Forum, trenerka warsztatu rekomendowana przez PTP, nauczycielka akademicka, wiceprezeska Drama Way Fundacji Edukacji i Kultury. Od wielu lat działa na rzecz rozwijania i upowszechniania metody dramy i teatru zaangażowanego społecznie w Polsce. Jest współtwórczynią Szkoły Trenerów Dramy Drama Way oraz autorką wielu artykułów na temat dramy i Teatru Zaangażowanego Społecznie. Ma za sobą ponad 7 000 godzin pracy z grupą. Od 2019 roku jest kierowniczką Wydziału Resocjalizacji
i Socjoterapii Ośrodka Rozwoju Edukacji. Od 2011 roku tworzy Drama Way, gdzie realizuje warsztaty i projekty według metodologii Teatru Uciśnionych, Teatru ze Społecznością i Teatru w Edukacji oraz prowadzi grupy dramaterapeutyczne. Swoją terapeutyczną prace poddaje stałej superwizji.
Aldona Żejmo-Kudelska, absolwentka profilaktyki społecznej i resocjalizacji na Uniwersytecie Warszawskim. Trenerka warsztatu rekomendowana przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne, absolwentka Szkoły Trenerów TROP. Arteterapeutka, członkini Stowarzyszenia Arteterapeutów Polskich KAJROS. Absolwentka 4-letniego szkolenia w zakresie dramaterapii, dramaterapeutka w trakcie certyfikacji. Absolwentka stażu „Vademecum Psychologa Praktyka” w Grupie Synapsis i szkolenia „Podstawy Profesjonalnej Pomocy Psychologicznej” w Laboratorium Psychoedukacji.
Współtwórczyni Szkoły Trenerów Dramy, fundatorka i Prezeska Fundacji Edukacji i Kultury Drama Way. Autorka artykułów na temat dramy i Teatru Zaangażowanego Społecznie oraz projektów dotyczących profilaktyki zdrowia psychicznego i zorientowanych na przeciwdziałanie przemocy. Swoją pracę poddaje stałej superwizji.
Tomasz Kuta, psycholog, logopeda, pedagog. Absolwent studiów z zakresu psychoterapii w Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dyplomowany i certyfikowany arteterapeuta. Kieruje sekcją arteterapii w podejściu klinicznym SAP Kajros. Od 14 lat prowadzi zajęcia z teatroterapii, choreoterapii i terapii przez ruch dla dzieci i młodzieży. Jest autorem warsztatów arteterapeutycznych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, wykluczonych społecznie, a także zagrożonych wykluczeniem. W 2016 roku, w ramach obchodów “Wrocław 2016. Europejska Stolica Kultury”, prowadził zajęcia dla praktyków teatru, krytyków teatralnych, animatorów społecznych, dziennikarzy oraz doktorantów. Kierownik merytoryczny studiów z zakresu arteterapii, arteterapii w podejściu klinicznym, a także terapii dzieci i młodzieży. Współpracuje
z uczelniami prowadząc konwersatoria, wykłady i ćwiczenia z szeroko rozumianej terapii przez sztukę, psychologii oraz pedagogiki. Autor publikacji naukowych dotyczących niepełnosprawności oraz arteterapii www.tomaszkuta.pl.
Dominika Kasińska, od dziecka poddawana była wszelakim ćwiczeniom
i wielu różnym rehabilitacjom. Mimo trisomii 21 (zespół Downa) realizowała swoje pasje i rozwijała zainteresowania. Ukończyła szkołę podstawową i gimnazjum
w Szczyrku. Jest absolwentką Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika
w Buczkowicach i szkoły policealnej, w której skończyła administrację oraz kierunek technik opiekun. Ukończyła też roczny kurs stylizacji i wizażu. Działała aktywnie na różnych polach miedzy innymi tańczy i śpiewa w Regionalnym Zespole Pieśni i Tańca „Ondraszek”. Kiedyś uczyła się grać na akordeonie, a teraz uczy się grać na gitarze. Zimą jeździ na nartach, latem na rowerze i rolkach. Dobrze pływa i ćwiczy na siłowni. Czasem korzysta z zajęć fitness. W wolnych chwilach rysuje, czyta i dekoruje kryształkami szklane świeczniki, to taka precyzyjna praca.
- Od roku asystentka nauczyciela w Niepublicznej Szkole Podstawowej Słoneczna Kraina w Bielsku –Białej
- Laureatka wielu plebiscytów:
- Człowiek bez barier 2020 statuetka wręczona na Zamku Królewskim
w Warszawie - 1 miejsce i tytuł Wolontariusza Roku 2020 Województwa Śląskiego ,
- Laureatka Ogólnopolskiej Gali Wolontariatu Korpusu Solidarności 2 miejsca
w Konkursie na Wolontariusza Roku 2020 - Laureatka Konkursu „ Sukces nie zna barier” w Bielsku Białej
- Laureatka plebiscytu Magazynu Twój Styl „Doskonałość Sieci 2020” w kategorii ZMIANA,
- Laureatka Konkursu im Krystyny Bochenek „Lady Di 2021” Województwa Śląskiego w kategorii DOBRY START
- Przedstawicielka osób niepełnosprawnych w Sejmiku Niepełnosprawnych Województwa Śląskiego
- Ambasadorka projektów integracyjno-turystycznych dedykowanych osobom niepełnosprawnym „Szczyrk baz barier 2020” , oraz transgranicznego „Beskidy bez barier 2021”
- Ambasadorka projektu dotyczącego transplantologii „Ostatni Dar, Sztafeta Życia”
- Ambasadorka akcji „Sto procent siebie” kierowanego do aktywnych kobiet przez Tymbark
Formularz zgłoszeniowy:
Warunkiem uczestnictwa w konferencji jest przesłanie formularza zgłoszeniowego
faksemna nr 32 292 72 50 wew. 108 lub (zeskanowanego) mailowo na adres: cdn.sekretariat@cdnsosnowiec.edu.pl oraz przesłanie potwierdzenia wpłaty.
Należność za uczestnictwo w szkoleniu należy uregulować przelewem na konto:
PKO Bank Polski SA nr 77 1020 2313 0000 3302 0579 7115,
Tytułem: „ARTETERAPIA W PRAKTYCE”+ imię i nazwisko uczestnika
Faktura za szkolenie zostanie przekazana uczestnikowi w trakcie konferencji lub będzie wysłana e-mailem.
Dokument do przesłania faksem na nr sekretariatu CDN w Sosnowcu:
(32) 292 72 50 wew.108 lub mailowo (zeskanowanego) na adres cdn.sekretariat@cdnsosnowiec.edu.pl do 10.09.2021